Regelmatig krijg ik emails met de vraag hoe je bij een PR-bureau in het bestand/op de perslijst komt.
In het artikel over mijn ervaringen met samenwerkingen met bedrijven tijdens het afgelopen jaar gaven een aantal mensen ook in de comments aan hier nieuwsgierig naar te zijn, dus vandaag deel ik weer mijn persoonlijke ervaringen.
Ik benadruk het weer even: Mijn persoonlijke ervaringen! Voor iedere blogger verloopt het weer anders!
(Veel bloggers zullen vast niet eens de ambitie hebben om op een perslijst te komen of events te bezoeken)
Dit artikel is niet bedoeld als een tips en trucs artikel, want er zijn mensen met bakken ervaring die je vast beter kunnen vertellen hoe je het aan moet pakken.
Ik wil je enkel vertellen hoe het mij vergaan is en hoe ik het aan heb gepakt.
Hoe kom je in contact met PR-bureau’s?
Om in contact te komen met PR-bureau’s kun je 2 dingen doen:
Ze zelf benaderen
Heb je interesse in een bepaald merk? Wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe producten e.d.?
Zoek via Google bij welk PR-bureau dat merk zit en email ze! Simple as that!
Al kost het soms wel veel tijd en zoekwerk om te ontdekken welke merken bij welk bureau zitten.
Sommige bedrijven wisselen wel eens van PR-bureau, sommige bedrijven gaan ineens zelf hun PR doen…
Ik ben niet van plan hier een adressenlijstje neer te zetten. Flauw? Misschien!
Met een beetje Google skills en goede wil vind je het zelf en daar haal je vast meer voldoening uit dan als iemand het je zo allemaal voorkauwt 😉
De meeste PR-bureau’s heb ik zelf benaderd, maar natuurlijk niet al na 2 weken bloggen.
Zorg eerst dat je een aardig tijdje aan de weg timmert en dat je een redelijk aantal unieke bezoekers hebt.
Veel PR-bureau’s hanteren een (onder)grens van 10.000 unieke bezoekers (let op: Unieke bezoekers!) per maand.
Mocht je de ambitie hebben je/je blog bij PR-bureau’s in te schrijven dan raad ik je aan zo snel mogelijk Google Analytics te installeren, zodat je je bezoekersaantallen e.d. kunt meten.
Benaderd worden
Door een aantal PR-bureau’s ben ik zelf benaderd met de vraag of ik hun bestand opgenomen wilde worden, nadat ik had geblogd over merken die zij in hun portfeuille hebben. Leuk!
Hoe benader je een PR-bureau?
Opmerking vooraf: Mijn manier is niet de maatstaf, hoor! Absoluut niet!
Nogmaals: Dit artikel is enkel en alleen een persoonlijk verslag van mijn ervaringen en mijn aanpak!
Maar wat ik doe: Ik stuur een nette email (niet te formeel/stijf, maar ook niet een “Yo, what’s up PR ladies?! Northflix in da house!”) waarin ik mezelf en mijn blog voorstel.
(En voor de duidelijkheid: Die afbeelding hierboven met ‘Lieve mevrouw van de PR-afdeling’ is ook een grapje, hè?!)
In het begin stuurde ik langere emails dan ik tegenwoordig doe.
PR-dames zijn druk, dus ik probeer het tegenwoordig zo kort en bondig mogelijk te houden, maar ik probeer wel degelijk wat van mijn persoonlijkheid in de mail te stoppen.
Tevens vertel ik altijd waarom ik juist hun mail (welke merken ze in hun portefeuille hebben die mij aanspreken) en eventueel stuur ik al een linkje mee naar een review op mijn blog van een merk/product wat zij vertegenwoordigen.
Dezelfde mail sturen naar ieder PR-bureau vind ik persoonlijk niet kunnen en niet Ok voelen.
Ook stuur ik altijd een up to date screenshot van Google Analytics mee, waarop mijn unieke bezoekers te zien zijn.
Sommige PR-bureau’s willen een screenshot van de afgelopen 3 maanden, andere vinden een screenshot van de afgelopen 30 dagen toereikend.
Tevens vermeld ik welke social media ik gebruik en hoeveel volgers ik op ieder kanaal heb.
Lastig voor mij: Mezelf en mijn blog “verkopen”
Ik moet zeggen dat ik er in het begin wat moeite mee had om zelf PR-bureau’s te emailen en voor mijn gevoel een promotiepraatje af te steken over mezelf en mijn blog.
Waarom? Omdat het soms wat arrogant voelt! Ja, ik schrijf bewust “voelt” en niet “voelde”, omdat het toch een dingetje blijft om mezelf/mijn blog soms zo te “verkopen”…
Al ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat mijn blog wat te bieden heeft qua bezoekersaantallen en dat ik me ook op andere vlakken onderscheid van andere bloggers.
Ik schuw een beetje humor en zelfspot niet, ik woon niet in een trendy stad maar in een Fries dorp, etc..
Ik ben niet de beste fotograaf, schrijf niet de beste reviews, maar ik denk/hoop dat er zat mensen zijn die, als je ze 10 reviews laat lezen, gelijk kunnen zeggen “Die komt van Northflix-punt-nl!”.
Kortom: Gewoon doen! Wees niet bang om jezelf en je blog een beetje op te hemelen!
Als je leest hoe bepaalde producten in persberichten worden aangeprezen en opgehemeld zal je zien dat je (valse) schaamte verdwijnt als sneeuw voor de zon 😉
Je staat ingeschreven en dan?
Gefeliciteerd! Zodra je bent ingeschreven krijg je dus persinformatie toegestuurd via email.
Van het ene bureau krijg ik vrijwel dagelijks (soms meerdere) mails, terwijl ik van andere bureau’s zelden iets hoor.
Bij het ene bureau heb ik vrijwel altijd de kans om een perssample aan te vragen (Dat wil niet altijd zeggen dat ik ook altijd wat krijg, want soms is er niet genoeg voor iedereen en maken ze een keuze), terwijl er ook merken zijn die nooit wat weggeven. (Of alleen dozen vol naar de “grote” bloggers sturen)
En soms vind ik ook zomaar een onverwacht pakketje thuis!
Met het ene bureau is het contact wat persoonlijker dan met het andere bureau.
Sommige PR-dames leer je toch een klein beetje kennen na verloop van tijd en ik vind dat wel zo leuk.
Ik houd niet zo van dat formele gedoe en vind het altijd leuk om te merken dat ik een echt mens aan de andere kant van ‘de lijn’ heb.
Producten ontvangen/opvragen en events en persdagen bezoeken
Als ik een product opvraag, doe ik dat alleen als ik oprecht geïnteresseerd ben in het product en er ook echt over wil schrijven.
Soms denk ik ook “Dit vind ik prachtig, maar kan een ander beter reviewen”.
Denk bijvoorbeeld aan lipstick of make-up.
Ik ben geen ster met make-up en deel geen looks, dus dan vind ik het beter om niets aan te vragen zodat de samples naar andere mensen kunnen gaan die dat wel doen, al hoe prachtig ik sommige lipsticks en blushes ook vind.
Mensen hebben denk ik meer aan een ‘full face look’ dan aan een swatch op mijn hand en wat foto’s van het product.
Ook dingen die ik tof vind maar niet bij mijn blog vind passen sla ik over, al hoe jammer ik het soms ook vind.
Als ik zomaar/ongevraagd iets opgestuurd krijg voel ik me niet verplicht er over te schrijven, al doe ik het wel als ik enthousiast ben of ik regel een gastblogger als ik een product ontvang (zoals laatst dure super foods thee) waar ik niets mee kan/heb (ik drink nooit thee, tenzij ik verga van de keelpijn), maar waarvan ik denk dat het wel leuk is voor mijn lezers.
Via PR-bureau’s krijg je soms ook uitnodigingen voor events van bepaalde merken.
Ook hebben ze vaak zogenaamde persdagen, waarop veel merken die ze in hun portefeuille hebben zich tegelijk presenteren, zoals recent Lifestyle Lab waar Danielle naartoe is gegaan.
Helaas voor mij is dit vrijwel altijd op doordeweekse dagen in Amsterdam en ik ben nog nooit in de gelegenheid geweest iets te bezoeken.
Ik weet ook niet of het wel ‘mijn ding’ zou zijn, maar goed: Je moet alles een keer proberen en meemaken!
Dus wie weet komt het nog.
Geen reactie of afwijzing
Van sommige PR-bureau’s kreeg ik super leuke en spontane mails terug, van de ander een korte zakelijke mededeling dat ik was opgenomen in hun bestand.
Het is me ook een aantal keer overkomen dat ik gewoon geen email terugkreeg of werd afgewezen, omdat ze geen bloggers meer aannamen, omdat hun bestand al mega groot was.
Niet terugmailen vind ik persoonlijk ‘not done’!
Ik snap dat je kritisch moet zijn, maar al hoe lang je lijst ook is en ook al krijg je honderden mails per dag, een standaard mailtje met aan afwijzing of een “Meld je maar weer eens als je XXX unieke bezoekers per maand hebt” is zo verstuurd, toch?! Of denk ik nou te simpel?
Wie weet neem je niet de moeite om de nieuwe IT-blogger te replyen en ik geloof in karma…
En nee, ik denk niet dat ik ooit de nieuwe IT-blogger word, maar mijn blog blijft groeien…
En ik heb bijgehouden wie mij niet gereplyd heeft en wie wél vanaf het begin vertrouwen hadden in mij en enthousiast waren over mijn blog…
Van één PR-bureau kreeg ik ook een vrij bitchy mail terug en mijn blog werd een ‘blogje’ genoemd.
Geloof me: Dat vergeet ik niet! Mochten ze ooit alsnog bij me aankloppen zal ik dan ook zeggen dat mijn blogje niet in het bestand wil van hun bureautje.
Yep, je krijgt wat je geeft 😉
Met bedrijven is het me wel eens overkomen dat ze nu alsnog in wilden gaan op een aanbod van een half jaar terug… Nu ze zien dat Northflix meer bezoekers trekt en adverteren natuurlijk aantrekkelijker is.
Wat doe ik dan? Ik reageer niet of vraag gewoon meer geld of spullen.
Niet omdat ik inhalig ben (Geloof me: Ik geef heel veel weg!), maar omdat ik niet naïef ben en tegenwoordig besef dat mijn blog wat waard is!
(En Ok, misschien komt er ook een tikkeltje Friese dwarsheid, koppigheid en trots om de hoek kijken)
Voor adverteren in de landelijke krant betaal je ook meer dan in de lokale krant van Nieuwe Pekela.
Ik kan nu ook niet naar de makelaar gaan en zeggen van “Hey, kan ik dat huis nog kopen voor de prijs uit de guldentijd?”. Of zien welk aandeel de laatste tijd flink is gestegen op de beurs en dan zeggen van “Ik wil het graag aankopen voor de koers van 2 weken geleden!”.
Maar goed, deze alinea staat los van de PR-bureau’s.
Wat ik overigens ook niet snap…
PR-bureau’s hanteren vrijwel allemaal een keiharde eis qua bezoekersaantallen en pageviews.
Waarom publiceren ze niet gewoon hun eisenlijstje op hun website?
Zo van “Benader ons niet voor je – X aantal unieke bezoekers hebt – X aantal pageviews hebt – Minimaal 6 maanden blogt – Minimaal 100 artikelen online hebt staan – Op een .nl domein blogt”.
Dan kunnen veel bloggers zich de moeite van het mailen besparen en hoeven zij minder mensen af te wijzen. Of is dat een domme gedachte van mij?
Heb jij ervaringen met PR-bureau’s?
Zo ja, positief of negatief?
Voor zover heb ik altijd goede ervaringen, op die paar na die niet reageren. Dit laatste is natuurlijk niet zo vreemd, want ze krijgen vast 100000 mails op een dag. Ik had laatst wel een aanvraag voor een advertentie en ze boden me 7 euro, ja 7 euro. Ik ben niet groot, dat weet ik , maar 7 euro voor een artikel
Er zijn bureau’s die reageren niet. Erg jammer.
Ik heb voornamelijk positieve ervaringen met PR-bureaus hoewel ik er eigenlijk maar bij 2 geloof ik op de perslijst sta. Ik schrijf niet veel reviews dus voor mij is het niet heel interessant om op een perslijst te staan.. dat wil./doe ik dus alleen bij merken waarvan ik echt het gevoel heb dat het bij mij past en waar ik al vaker over heb geschreven.
Toen ik nog op BlogBoutique blogde kreeg ik zoveel mails en zooi, maar daar was mijn blog helemaal niet voor bedoeld. Ik wilde gewoon m’n ding doen en me niet verplicht voelen, want zo voelde het vaak wel.
Waar ik ook heel slecht tegen kan is als een persoon een armbandje van 2 euro opgestuurd krijgt en dan heel Facebook vol spamt met: o mijn God! Alweer een samenwerking. Blablabla.
Haha, maar goed stuk overigens. Hier hebben veel bloggers denk ik iets aan due graag samples ontvangen!
Heel handig artikel hoor! En je hebt groot gelijk dat je zo op je strepen staat. Ik lees namelijk steeds meer dat bloggers hun eisen beginnen te stellen en dat vind ik persoonlijk wel goed. Zelf ben ik nog niet in het stadium van PR-bureaus etc. maar wie weet komen deze tips ooit van pas 😉 Liefs!
Leuk artikel en dat laatste is inderdaad heel slim, dat scheelt een hoop mailtjes!
Ik ben hier niet echt actief in en ik heb mij maar een keer voorgesteld aan een mediabureau en dit ging heel vriendelijk.
Fijn dat je zo op je strepen staanten je eigen blog niet onderschat. En dat iemand het een ‘blogje’ noemt vind ik niet professioneel.
Goed artikel.
Zelf ben ik nog helemaal niet met prachtige bureau”s bezig, omdat ik vind dat ik ik eerst nog goed moet groeien. Al ben ik wel van mening dat ook in mijn onderscheid met mint blog. Mocht ik toe zijn aan de praat bureau’s, dan pak ik zeker dit artikel er nog eens bij dus dankjewel. Xx Laura
Wauw mijn telefoon maakt er zelf weer woorden van, het moest dus pr bureau ’s zijn.
Heel handig en interessant artikel. Ik snap dat ze soms streng moeten zijn, maar ik vind wel dat je elkaar met respect moet behandelen.
Weer zo’n leerzaam artikel. Als ik dit zo allemaal lees ben ik echt een broekkie in bloggersland. Ik schrijf nooit iets naar bedrijven of pr bureaus. Soms benaderen bedrijven me zelf dat vind ik dan wel erg leuk :-). PR bureaus kennen me nog niet denk ik.
Je bent echt zo goed bezig! Daar kun je trots op zijn. En ik ben super blij dat je deze ervaringen met mij wilt delen.
Leuk om te lezen. Ik heb wel een beetje zo dezelfde ervaringen.
Wat een fijn artikel!!! Ik heb zelf nog geen ervaring met pr bureaus!
Ik sta bij nul, nop, zip, nada ingeschreven en is ook mijn doel niet, maar alles wat je schrijft ben ik het mee eens, als ik het al zou willen, dan is google er goed voor en zelf benaderen.
Altijd het beste, zelfs voor solliciteren bijv. iets wat velen ook vergeten zijn volgens mij, dat je atlijd een open sollicitatie kunt schrijven naar bedrijven ook al zoeken ze niemand, ook bedrijven houden een bestand bij als ze dan iemand zoeken.
X
Fijn artikel, leuk om eens de mening en ervaring van een ander te lezen. Tot nu toe heb ik bijna alleen maar goede ervaringen met PR bureaus. Op een enkeling die gewoon niet antwoordt. Tja, jammer dan! Maar die ik zelf heb benaderd reageerden bijna allemaal positief, erg leuk 🙂
Wat leuk om dit eens te lezen. Ik heb zelf geen ervaring met PR bureaus, ‘losse’ bedrijven emailen me soms gewoon voor een samenwerking.. Ik hanteer zo goed als dezelfde ‘maatstaven’ voor emailtjes als jij hier boven beschrijft.
Leuk om je ervaringen hiermee te lezen! Ik denk ook dat het beter is om zelf actief op zoek te gaan, dat geeft in mijn ogen aan dat je geïnteresseerd bent, tenzij je er alleen maar op uit bent om gratis producten te krijgen maar daar wordt snel genoeg door heen geprikt. Ik ben in het verleden weleens gevraagd om beautyproducten te reviewen maar dat past niet bij mij en bij wat ik wil uitstralen met mijn blog dus dat sla ik dan ook af.
Wat kan je toch heerlijke artikelen schrijven en het boeit me daardoor niet of ze lang of kort zijn. Ik waardeer jou om je eerlijkheid en openheid. Zelf heb ik wel wat ervaring met PR-bureau’s , maar niet enorm veel. Ik ben door hen benaderd en daardoor al wel naar een aantal events geweest. Maar doordeweekse events red ik ook niet met werk, dat vind ik wel jammer.
Van zulke comments word ik altijd een beetje verlegen… Dankjewel 🙂
Ja, het is inderdaad jammer dat het 99 van de 100 keer door de week is! En vaak voor mij ook nog eens ver weg.
Super handig artikel 😀 Wij worden nog niet super vaak benaderd, maar dat is ook niet erg 🙂 Hopelijk in de toekomst! En nu weten we een beetje wat we kunnen verwachten qua PR bureaus 😉
Dankzij jou zie ik ook wel in dat een ‘normale’ blog (geen alleen-beauty bedoel ik daarmee) ook gewoon wat waard kan zijn! Ik heb gister zitten denken om me ergens in te schrijven, maar m’n bezoekersaantallen zijn zo gedaald in de vakantie dat ik niet meer durfde. Ik voel het zelf nog niet alsof m’n blog het waard is. Maar toch trek jij me weer over de streep 😉 thanks, ik vind het mega tof dat je zulke open en eerlijke artikelen schrijft. <3
Ik ben ook een stuk kritischer geworden. Ik kreeg laatst een mail om voor een bedrag een blog te laten plaatsen. Dat doe ik dus niet. IK schrijf. Ik wil er ook helemaal geen geld mee verdienen, het is gewoon voor de leuk.
Laatst had ik zo veel items liggen dat ik gewoon moest gaan plannen. Ik ben er dus ook iets terughoudender in geworden. Het moeten wel echt artikelen zijn die mij aanspreken.
erg interessant artikel!
Ik vind het zeker geen domme gedacht. Ik vind dat je leuk reageert en hanteert. Mensen verdienen zeker zijn loontje, zeker arrogante mensen. 😉
Leuk artikel en zeer interessant om te lezen. Dankje voor je openheid hierover.
Ik heb er al wel eens zitten te denken om een PR-bureau zelf te benaderen, maar mijn unieke bezoekersaantal is nog lang geen 10.000 😉 Wie weet moet ik het toch maar gewoon eens een proberen en is er een PR-bureau die me op nemen in hun bestand. Je weet maar nooit en het is een goede ervaring